بازار فرش, فرش دستبافت

بازار فرش دستبافت ایرانی

بازار فرش دستبافت ایرانی

امروزه بازار فرش دستبافت ایرانی  از شرایط نسبتاً خوبی برخوردار است. برند فرش دستبافت ایرانی در جهان مقام اول را بخود اختصاص‌داده و در صادرات  پس از هند در رتبه‌ی دوم قرار دارد. درداخل فرش های پشمی و تابلوفرش‌ها از بازار نسبتاً خوبی برخوردار می‌باشند و فرش‌های ابریشمی بیشتر در بازار صادرات فروش بهتری دارند. در مسیر صادرات و تولید فرش دستبافت ایرانی یکسری مشکلاتی وجود دارد که باید به آن‌ها پرداخته‌شود.

علاوه بر فرش های دستبافت خرید و فروش فرش های ماشینی نیز امروزه بسیار رواج دارد. فرش های ماشینی بدلیل قیمت مناسبی که دارند خریداران زیادی را به خود جلب کرده اند. برای مطالعه بیشتر در خصوص این فرش ها مقاله ای با عنوان” فروش فرش ماشینی طرح اهورا در انواع شانه” نوشته شده است. برای مطالعه کلیک کنید.

بازار صادرات فرش دستبافت ایرانی چگونه است؟

ایران در زمینه برند فرش دستبافت در مقام نخست جهان قرار دارد و فرش‌های دستبافت ایران در جهان شناخته‌شده‌است. در سال ۱۴۰۰ حجم صادرات فرش دستبافت ۱۱ درصد افزایش داشته اما از لحاظ ارزشی میزان آن ۱۰ درصد کاهش داشته است. به طور کلی بازار فرش دستبافت در سال ۱۴۰۰ نسبت به ۹۹ ۷/۲۴ درصد رشد داشته که بیشتر آن در ۶ ماهه دوم آن بافته‌شده بود. در سال ۹۹ بازار جهانی فرش دستبافت ۸۷۰ میلیون دلار بوده که هند مقام اول صادرات فرش را داشته و ایران با صادرات ۷۲ میلیون دلار مقام دوم را داشته است. بازار فرش دستبافت ایران از هند عقب‌تر است اما در مقایسه با کشور‌هایی مانند پاکستان، افغانستان و نپال جلوتر است. در این رتبه بندی  نپال با صادرات ۵۱ میلیون دلار در جایگاه سوم صادرات قرار دارد.

مشکلات بازار این فرش

بازار صادرات فرش دستبافت ایران نسبت به چند سال قبل افت کرده است. یکی از دلایل اصلی آن کمبود تولید بعلت کنار گذاشتن این شغل توسط برخی از بافندگان می‌باشد. امروزه مانند گذشته جوانان به فرش بافی علاقه ندارند و آن را شغل سختی می‌دانند که انجامش به نشستن طولانی مدت نیاز دارد. همچنین شغل فرش بافی درآمد کمی دارد و در آمد حاصل از آن هزینه‌ی‌زندگی را کفاف نمی‌کند. کسانی هم که بخاطر بیمه تأمین اجتماعی فرش را می‌بافند آن‌ها هم راضی نیستند چون در فشار کاری قرار می‌گیرند و مجبورند بطور مداوم فرش ببافند. کاهش تولید باعث‌شده تجار ایرانی در برخی بازار‌های بین‌المللی حرفی برای گفتن‌نداشته‌باشند.

تولیدی فرش ابریشم ترید عرضه کننده انواع فرش های با کیفیت به بازار های سراسر کشور می باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *