بازار فرش, فرش دستبافت

صادرات فرش دستبافت تبریز

صادرات فرش دستبافت تبریز

صادرات فرش دستبافت تبریز در حال حاضر از شرایط خوبی برخوردار نیست و تحریم، مشکلات ارزی و برخی عوامل باعث افت صادرات آن شده‌است. فرش تبریز از ریز‌ترین گره‌ها و در اندازه‌های بزرگی بافته‌می‌شود و شهرت جهانی دارد. برای بافت فرش تبریز از پشم، ابریشم و پنبه استفاده‌می‌شود که این مواد دارای استحکام بالایی می‌باشند. در این مقاله به بررسی فرش تبریز و صادرات آن می‌پردازیم در ادامه برای آشنایی بیشتر همراه باشید.

فرش های دستبافت ایرانی شهرت جهانی دارند و در سراسر جهان خریداران زیادی را به خود اختصاص داده اند. برای مطالعه بیشتر در خصوص این فرش ها مقاله ی دیگری با عنوان” قیمت خرید و فروش فرش دستبافت قشقایی” نوشته شده است. برای مطالعه کلیک کنید.

تاریخچه و جنس فرش تبریز

تبریز به شهر جهانی فرش دستبافت معروف است و بافت فرش در آن به دوران قبل از صفویه و حدود ۵۰۰ سال پیش برمی‌گردد. صادرات فرش تبریز از همان ابتدا رواج داشته‌است. به طوری که اولین تاجران اروپایی در مورد آن مطلب‌ها‌نوشته و مردم این شهر را بخاطر تجارت فرش سرمایه‌دار معرفی کرده‌اند. فرش های تبریز از پنبه، ابریشم و پشم بافته‌می‌شوند.  فرش های ابریشمی دستباف تبریز بسیار ریز بافت و در اندازه‌های بزرگی بافته‌می‌شوند و در جهان مشهور هستند. به طوری که در بسیاری از موزه‌ها‌ی معروف دنیا نگهداری می‌شوند. فرش‌های پشمی نیز از پشم بافته‌شده و پشم مورد نیاز آن‌ها از شهر ماکو تهیه‌می‌شوند، ماکو در استان آذربایجان غربی  قرار دارد. جنس پشم ماکو لطیف نیست و زبر و خشن می‌باشد اما در مقابل از استحکام و مقاومت بسیار بالایی برخوردار است.همچنین نخ‌های ابریشمی فرش دستباف تبریز از استان تهران و خراسان تأمین می‌گردد.

صادرات فرش تبریز

صادرات فرش تبریز در حال حاضر شرایط خوبی ندارد. زمانی فرش تبریز و دیگر نقاط ایران به بیش از ۸۰ کشور دنیا صادر می‌شد اما اکنون بخاطر رکود اقتصادی در کشور و در برخی کشور‌های مشتری صادرات آن افت پیدا کرده است. تاجران خارجی که فرش تبریز را خریداری می‌کردند اکنون تمکن مالی خوبی ندارند. تاجران ایرانی نیز بعلت تحریم‌ها و تعهدات ارزی با مشکل روبرو هستند و باید ارز حاصل از صادرات را به کشور برگردانند که این کار بسختی صورت می‌گیرد. برخی تاجران  به علت ذکر شده و تحت فشار قرار گرفتن از سوی دادگاه مبنی بر بازگرداندن ارز صادرات را رها می‌کنند. از اینرو قیمت خرید مواد اولیه برای بافت فرش بسیار گران شده و برای بافندگان صرف نمی‌کند. بنابر این برخی بافندگان فرش این شغل را کنار می‌گذارند. با این همه مشکلات فرش تبریز سالانه در حدود ۵۰ میلیون دلار صادر می‌شود.

تولیدی فرش ابریشم ترید عرضه کننده انواع فرش های ماشینی و دستبافت به بازار های سراسر کشور می باشد. این فرش ها با قیمت های مناسب بفروش می رسند. برای کسب اطلاعات بیشتر و ارتباط با ما تماس بگیرید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *